Do německé chaty nevkročím, říkal Bezruč na Lysé

obrazek: polazek-bezrucovachata.jpg

Krása i divokost Beskyd láká turisty přes 120 let. Nadchla Vladimíra Vaška alias Petra Bezruče, T. G. Masaryka i císaře Karla I. O zdejší turistice vypráví i kniha, jejíž první vydání se záhy rozprodalo. Teď vychází dotisk.

Publikace manželů Jiřiny a Jaromíra Poláškových, již vydal Šmíra-Print, je zřejmě nejcelistvější knihou zabývající se dějinami organizované turistiky v Beskydech a turistických chat v oblasti Frýdecko-Místecka, Třinecká a Jablunkovská. Dosud se tématem zabývaly dílčí studie, nebo třeba před 30 lety stručná publikace o historii Pohorské jednoty Radhošť.

...šel pěšky z Místku, cesta mu trvala šest hodin. V roce 1891 tehdy čtyřiadvacetiletý Vladimír Vašek poprvé vystoupal na vrchol Lysé hory.

A tehdy se taky začala psát historie „výplazů“ na nejvyšší beskydskou horu, které později Vašek pravidelně opakoval. Spolu s přáteli vyráželi časně zrána, ještě před východem slunce.

Na Lysou mířili z Gruně přes Řečici.

„Do německé chaty Beskidvereinu (první, která na Lysé stála - pozn. red.) Bezruč ale nechodil, dokud tam nebyl český nájemce. Potom vstoupil do chaty, ale jen do kuchyně a jen za nepříznivého počasí, aby se posilnil teplou polévkou, horkým čajem nebo kávou,“ vypráví v knize Historie beskydské turistiky manželé Jaromír a Jiřina Poláškovi.

Vaška alias Petra Bezruče zmiňují hned v úvodu. Ne náhodou. Patřil totiž k velkým vyznavačům toulek po Beskydech.

Jak vypráví Jaromír Polášek, nápad vydat soubornou knihu o historii beskydské turistiky poprvé padl v roce 2002. Tehdy manželé Poláškovi v Muzeu Beskyd ve Frýdku-Místku uspořádali obsáhlou výstavu Beskyde, Beskyde, kdo po tobě ide..., již následovalo několik podobných expozic. „Materiál ke knížce jsme sbírali dalších šest let a rok jsme pracovali na dokončení knihy,“ říká Jaromír Polášek.

Na Bílém kříži V roce 1923 vznikla na Bílém kříži Útulna u Daňků, později ji doplnil Hotel Sulov, repro archiv Jaromíra Poláška
Na Bílém kříži V roce 1923 vznikla na Bílém kříži
Útulna u Daňků, později ji doplnil Hotel Sulov
Fotografie Bezručovy chaty z roku 1950, repro archiv Jaromíra Poláška
Fotografie Bezručovy chaty z roku 1950
repro archiv Jaromíra Poláška

Informace spolu se svou ženou čerpal z vyprávění pamětníků, z burz, antikvariátů, archivů i dobové literatury.

„Například jsme si z Německa přivezli všechny ročníky Beskidenkalenderu, který vycházel v Německu od roku 1947 až donedávna. Vyšla v něm řada článků o historii německého turistického spolku Beskidenvereinu,“ zmiňuje Jaromír Polášek.

Při sběru podkladů pro knihu vycházel i z vyprávění svého dnes už skoro čtyřiadevadesátiletého kamaráda z Německa Toniho Tilla. Ten sehnal spoustu materiálů k německé turistice. Další informace poskytl třeba dnes už nežijící Jan Škarabela, který vzpomínal na poutníky na cestách, a fotky k židovské a německé turistice třeba malířka Eliška Serevátková.

Beskydskou turistiku v počátcích organizovali Němci a Češi samostatně. Mezi oběma národnostmi přitom vládla jistá rivalita.

Dá se to doložit třeba na příkladu Lysé hory.

Byli to Němci, kteří na jejím vrcholu v roce 1880 postavili první jednoduchou dřevěnou chatu, již o patnáct let později nahradili větší Albrechtovou chatou.

Češi o „svou“ chatu na Lysé rovněž usilovali. A to dlouho. Přání se jim podařilo uskutečnit až v třicátých letech. Zcela nová česká Bezručova chata - ano, ta, jejíž replika teď na Lysé vzniká - se slavnostního otevření dočkala 15. a 16. června 1935. Fungovala až do 11. března 1978, kdy vyhořela. „Všude byly spousty sněhu a na hašení nebylo ani pomyšlení - důkladná dřevěná konstrukce s trámovou příhradovou konstrukcí pobitá napuštěnými prkny s hořlavými izolačními deskami hořela jako papír,“ dozvíte se z knihy manželů Poláškových.

Ti taky například zmiňují, že během požáru zemřel třiapůlletý syn zaměstnankyně chaty nebo že příčina ohně nebyla nikdy zcela objasněna. Předpokládá se, že se vznítil kvůli vadné elektroinstalaci, údržbář, který měl neodborně zapojit elektrický bojler, ale nedlouho po požáru zemřel při autonehodě, a to ještě před uzavřením policejního vyšetřování.

V knize, která je plná unikátních dobových fotografií, pohlednic i dalších obrazových pramenů, najdete krom jiného i vyčerpávající pojednání o jednotlivých horských chatách, zdaleka nejen o těch na Lysé hoře. A na kterém z míst byste mohli potkat její autory? Třeba na Prašivé, tamní chatu mají nejradši. Nejčastěji ale vyrážejí tam, kde není mnoho lidí. Spíš než na Lysou chodí do masivu Smrku nebo na Velký potok ve Starých Hamrech.

 

Za zakladatele hradu Bouzov se považují Búzovi z Búzova, o nichž se prameny prvně písemně zmiňují v roce 1317. Búzov je staročeský název pro Bouzov. Původní hrad byl gotický bergfritového typu a během druhé poloviny 14. století a ještě v 15. století  se rozšiřoval. Hrad byl postaven pro střežení obchodní stezky z Olomouce přes údolí Třebůvky až k Jevíčku.

Od poloviny 14. století vlastnili hrad páni z Vildenberka a po nich od roku 1382 moravský markrabě Jošt, který si hrad zakoupil. Rok 1396 je časem přenechání hradu přívrženci Jošta – Heraltovi z Kunštátu. Páni z Kunštátu tady panovali až do konce patnáctého století a za jejich časů došlo k největšímu rozkvětu hradu – hrad byl velmi rozšířen, zvýšila se obranyschopnost a komfortnější byly i obytné prostory. Od pánů z Kunštátu postupuje hrad v roce 1408 jejich strýci Bočkovi z poděbradské rodové větve. Jiří z Poděbrad potom postoupil Bouzov svému stoupenci Zdeňkovi Kostkovi z Postupic. Po jeho smrti se panství vůbec nedařilo a k obratu k lepšímu došlo až za Haugwitzů z Biskupic, v době, kdy došlo k nálezu ložiska železné rudy.
Roku 1558 hrad vyhořel.

Do 17. století se majiteli hradu Bouzov stalo několik šlechtických rodů z Moravy a Čech.  Rod Oppersdorfů se postaral koncem 16. a během první poloviny 17. století o větší přestavbu. Došlo k úpravám interiérů v renesančním slohu a ke stavbě nového křídla paláce.

Zadlužený Bouzov byl v roce 1695 prodán i s celým panstvím řádu Německých rytířů. Hrad bohužel chátral a stal se takřka ruinou. V roce 1850 se podařilo právně dostat ze závislosti na panství řádu Německých rytířů a Bouzov se stal součástí okresního hejtmanství v Litovli.

Bouzov na počátku 19. století
Bouzov na počátku 19. století

Druhá polovina 19. století byla pro Bouzov obdobím hospodářské závislosti na vrchnosti a šlo o chudé městečko. Jakmile začala přestavba hradu arcivévodou Evženem Habsburským, začalo se vše měnit. Proměna se týkala i městečka Bouzov a od této doby se zde usadilo daleko více obyvatel. Evžen Habsburský byl hradem učarován a vše financoval ze svých zdrojů. Projekt a rekonstrukční plány zpracoval profesor mnichovské techniky Georg von Hauberisser podle představ arcivévody. Severní křídla byla stržena a vznikl nový palác se dvěma patry. Právě po této nákladné a rovněž náročné romantické přestavbě získal hrad Bouzov svoji pohádkovou podobu.

Majetkem Řádu však zůstal hrad až do 1. října 1939 – došlo ke konfiskaci a správcem se stal  tzv. Hlavní hospodářský a správní úřad SS se sídlem v Berlíně. Po válce byl zkonfiskován dekretem prezidenta a v roce 1945 se stal státním majetkem. Od roku 2004 spravuje hrad Bouzov Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Olomouci. V roce 1999 byl prohlášen za národní kulturní památku.

Oblast v okolí současného Hradce Králové byla obydlena již v době prehistorické. Z archeologických průzkumů vyplývá, že lokalita na soutoku Labe a Orlice byla osídlena již v období pravěku a době římské. Díky svému výhodnému umístění měla oblast charakter obchodního střediska. Už v 10. století zde měli své sídlo Slavníkovci.

Roku 1225 se stal hrad s tržním předhradím svobodným královským městem. Ještě ve 13. století byl postaven nový gotický královský hrad, kde často přebývali Přemyslovci. Hradec ustanovil Václav II. za část věna českým královnám, které na hradě žily jako vdovy.

Prestiž Hradce postupně rostla a ve 14. století město rostlo bohatlo. Svým významem a počtem obyvatel patřil za Prahou k druhému nejvýznamnějšímu městu. Hmotným dokladem bohatství města v době, kdy v Hradci sídlil skvělý dvůr královny Elišky Rejčky, je chrám sv. Ducha z počátku 14. století.

Významnou roli sehrál Hradec za husitské revoluce, při které se město postavilo na na stranu Jana Žižky. Ten byl také roku 1424 pochován v chrámu sv. Ducha.

Demokratizace, projevující se zvýšeným uplatňováním městského stavu byla živnou půdou pro odboj českých královských měst proti císaři Ferdinandovi I., který usiloval o mocenskou politiku svého rodu.

Odpovědí byla roku 1547 konfiskace majetku města a ztráta politických práv dosazením královského rychtáře, ochuzení půjčkami, daněmi a pokutami. Část majetku byla sice roku 1562 městu vrácena, ale vůdčí postavení v kraji město ztratilo. Z těžkých hospodářských poměrů vyvedl město primas Martin Cejp z Peclinovce. Výsledkem jeho dlouholetého působení na radnici byla rozsáhlá renesanční přestavba města. V tomto období také vznikla Bílá věž, která se řadí mezi typické hradecké dominanty.

Pohromou pro město bylo období třicetileté války. Švédské útoky stály Hradec vysoké výpalné, ale i ztráty na obytných domech na předměstích a na uměleckých a stavebních památkách. Lidnatá předměstí byla útoky a požáry proměněna v poušť.

Roku 1851 byl Hradec Králové prohlášen samostatným městem, a zvolen jeho první starosta Ignác Lhotský. Město usilovalo o dosažení dalších hospodářských výhod. V roce 1857 byla do Hradce zavedna železnice, později se dostalo i na další vymoženosti, jako cukrovar, strojírna, plynárna, záložna a spořitelna. Roku 1864 vznikla světoznámá továrna na piana Antonín Petrof.

Roku 1866 se za hradbami pevnosti rozhodla válka mezi Rakouskem a Pruskem. Tehdy se ukázala další existence pevnosti bezúčelnou. Hradby se staly brzdou dalšího rozvoje. O zrušení pevnosti, zbourání hradeb a odprodej vojenských pevnostních objektů a pozemků městu se zasloužil starostův náměstek Ladislav Jan Pospíšil. Kulturní život se koncem století projevil v bohatém spolkovém životě. V 80. letech bylo postaveno Klicperovo divadlo, založeno muzeum, živý kulturní ruch byl i na hradeckém gymnasiu, jehož žákem byl v 60. letech Alois Jirásek a na počátku minulého století i Karel Čapek a Emil Vachek.

Roku 1895 byl zvolen starostou František Ulrich. To bylo v době, kdy se už systematicky bořily hradby a vypracovávaly regulační plány. Starosta Ulrich zve do Hradce architekta pro Jana Kotěru, který ještě před 1. světovou válkou realizuje na nábřeží velkoryse pojatou budovu muzea. Průmyslový rozvoj města pokračoval. Stávající závody se rozšiřovaly, vznikaly nové, jak to vyplývalo ze značného finančního obratu královéhradeckých peněžních ústavů.

Ještě před 1. světovou válkou byl hradecký průmysl značně vyvinut. Po 28. říjnu 1918 nastává i pro město nová epocha jeho vývoje. Je to slavné období, kdy se vytvářel jeho moderní urbanistický obraz, kdy zásluhou starosty Ulricha a jeho spolupracovníků a tvůrčí činnosti architekta prof. Josefa Gočára se Hradec Králové rázem dostal na přední místo mezi československými městy. Přibývaly nové školy, ústavy a úřady, komunikace, celé nové čtvrti a prospekty. Pevnostní město se změnilo v "salón republiky".

Rozvoj města byl násilně přerušen 2. světovou válkou: Po osvobození republiky v roce 1945 se město znovu stalo významným hospodářským a kulturním střediskem. Historické centrum města bylo prohlášeno památkovou rezervací.

Anenská Studánka

leží na úpatí Orlických hor, 10 km jižně od Lanškrouna.

Dříve známa pod názvem Königsfeld. Malá podhorská vesnice je poprvé připomínána již roku1292 mezi statky zbraslavského kláštera. Dvůr naproti kostelu má nad vchodem letopočet 1864. Je to dvojdům spojený branou, ve štítě obytného stavení je nika se sochou sv. Floriána.

Dominantu obce tvoří kostel sv Vavřince, který je z roku 1907. Postaven byl na místě původního kostela z roku 1607. Zařízení kostela je soudobé, na bočních oltářích je sousoší Kalvárie a sochy sv. Vavřince a sv. Bartoloměje z 2. pol. 18. století. Je zde také socha Madony ze začátku 16. století. U kostela se nachází kamenný krucifix na podstavci s figurálním reliéfem datovaný rokem 1776.

Další dominantou je Domov u studánky - jedná se o zařízení pro mentálně a tělesně postižené.

Dříve zde byly zřízeny lázně s kaplí a to před rokem 1678, při nich byl roku 1735 nákladem Lichtenštejnů postaven nový dům. Nyní zde stojí Domov u studánky. V areálu Domova se nachází kaple Panny Marie pomocné z poloviny 19. století - na jejím hlavním obrazu je v rokokovém rámu obraz od J. Umlaufa.

Kaple nad studánkou byla prostá obdélníková stavba se sedlovou střechou, výrazně zapuštěná do terénu. Průčelní štít byl plochý, nezdobený, s otevřenou předsíní, k níž se scházelo po kamenných schodech. Vstup byl opatřen pravidelnou rozvilínovou kovanou mříží. V předsíni bylo umístěno sousoší Madony se sv. Janem Nepomuckým a jáhnem, datované do roku 1738.  V současné době proběhla rekonstrukce objektu pramene a kaple nad studánkou již nestojí, nyní zde stojí kolonáda.

Všechny součásti sousoší jsou provedeny z kvalitního hutného jemnozrnného pískovces výrazným růžovým žilkováním. Sousoší bylo zcela jistě polychromované, nebo alespoň opatřené vrstvou tzv. leštěné běli. Touto technikou se v barokní době napodoboval bílý mramor, kterého byl u nás nedostatek.

Další informace o historii obce lze nalézt v četných německých pramenech; v českém jazyce vyhotovený výtah je k dispozici u starosty obce.

K obci Anenská Studánka patří také část Helvíkov.

Helvíkov

Doslovný překlad německy psané listiny, nalezené pří opravách kaple v roce 2004:

V roce 1861 byl pan Franz Hübl, dědičný rychtář v této obci, zvolen za představeného a Josef Kraus, rolník č.p. 21 zde za člena výboru.

V roce 1864 podnikli dva důležití muži přípravu k odstranění dvou starých lavic a pořízení nových a tak se také stalo. Při odstraňování lavic nalezli v této schránce několik obrázků, které byly zcela ztrouchnivělé, a letopočet, kdy byl zřízen tento kostel. Tento kostel byl posvěcen 23. června 1763. Dej Bůh věčné odpočinutí těm, kteří nám postavili tento kostel.

Jako pozoruhodnost můžeme sdělit, že od roku 1845 do 1850 byl takový nedostatek peněz, že bylo hodně soukromých peněz a sice: papír, plechové a kožené peníze. Od roku 1850 do roku 1864 se s penězi stala změna, ty nové zde přikládáme. Tato změna (reforma) se stala za vlády panovníka Franze Josefa.

Současný pan farář je Alois Schöbl a učitel v obci Johann Voltin, narozený v Türpes (Trpíku)

Nejstarší historie města

Novější pohled dává vznik města do souvislosti s jeho polohou nedaleko hranic se Slezskem. Na tomto příhraničním území byl v raném středověku neosídlený hluboký hraniční hvozd, který tvořil přirozenou hradbu našeho státu. Když však tímto hvozdem roku 1110 prošla polská vojska Boleslava III., vznikla zde nová vojenská stezka, jejíž trasu bylo nutné opatřit strážnými body. A tak nejen z bezpečnostních důvodů vznikla pravděpodobně ve druhé polovině 12. století osada Dvůr s kostelíkem. Byla zřejmě jednou z několika osad vzniklých podél této nové cesty od opevněného Miletína na slezskou stranu při důležitých přechodech přes vodu. S tím souviselo následné postupné osidlování tohoto území, které zřejmě v případě Dvora postupovalo z Miletína.

První písemná zmínka o Dvoru je z roku 1270. V latinsky psaném listu ze dne 27. července, vydaném v Miletíně ohledně sporu mezi faráři Hořic a Miletína o farní právo, je mezi svědky uveden královédvorský plebán „Gottfridus de Curia“. S latinským označením Dvora jako Curia se setkáváme i v následujících letech. Objevuje se však také německé označení „Hof“, prvně v roce 1316. Český název „Dwuor“ je doložen až v roce 1421. Toto pojmenování souvisí pravděpodobně s knížecím dvorcem, který tu vznikl, zřejmě v blízkosti kostela. S postupující kolonizací, která byla zčásti německá, se původní tržní osada začala rozrůstat. Od které doby Dvůr patřil králi, bohužel nevíme, stejně jako to, kdy došlo k povýšení osady na město.

 

Dvůr jako věnné město

Ve 14. století byl Dvůr již opevněn a jeho osudy jsou spojeny s tzv. trutnovským manstvím, které bylo několikrát zastaveno. Do přímého držení krále se Dvůr vrátil v roce 1392, do rukou Václava IV. Ten město zapsal své manželce Žofii Bavorské. Město se tak stalo královským věnným městem. Stalo se tak asi před korunovací Žofie roku 1400. Od té doby přibyl k označení města Dvůr přídomek Králové.

 

Období husitství

V roce 1421 se město bez boje poddalo pražanům (umírněné křídlo husitů). O dva roky později přešlo do vznikajícího Žižkova východočeského svazu a s ním se zúčastnilo několika bitev. V roce 1436 ale zástupci města složili slib věrnosti císaři Zikmundovi Lucemburskému. Rok na to byl obnoven institut věnných měst, když byl Dvůr s dalšímu městy zapsán Zikmundově manželce Barboře Celské.

 

Dvůr v povstáních a konfliktech

Pro účast v povstání proti císaři Ferdinandu I. přišlo město roku 1547 o své statky. Ještě téhož roku bylo ale Dvorským uděleno odpuštění a téměř všechen majetek jim byl vrácen.

Během stavovského povstání (1618 -1620) se Dvůr přidal na odbojnou stranu, po bitvě na Bílé hoře (8.11. 1620) mu tedy byl opět zkonfiskován majetek. Městu byly statky vráceny roku 1627. Za třicetileté války (1618 - 1648) město utrpělo značné škody a byl tím dovršen úpadek města. Dvůr byl několikrát vypleněn a vydrancován císařskými, saskými i švédskými vojáky.

V době vlády Marie Terezie (1740 – 1780) bylo město opět podrobeno válečným útrapám, které souvisely s válkou o rakouské dědictví (1740 – 1748) a se sedmiletou válkou (1756 – 1763). I přes tyto nešťastné události se město ve II. polovině 18. století i počátkem 19. století hospodářsky dále rozvíjelo. Tento rozvoj souvisel především s textilním řemeslem.

 

Doba obrození – nález Rukopisu královédvorského

16. září 1817 byl objeven Václavem Hankou tzv. Královédvorský rukopis v „kobce“ děkanského kostela sv. Jana Křtitele. Tento rukopis obsahoval 14 písní, které měly pocházet ze 13. století. Ačkoliv se později ukázalo, že se jedná o falsum, nepochybně významně ovlivnil atmosféru právě probíhajícího národního obrození a zapsal město výrazně do českých dějin.

 

Rakousko-pruská válka

Její průběh zasáhl v roce 1866 celý hradecký region. Boje se v průběhu války odehrávaly přímo na území města, došlo ke dvěma pruským okupacím a nakonec se Dvůr Králové stal v červenci pruským lazaretem. Když v září 1866 vojáci opustili město, zbyla tu zničená pole, vyrabované domy, bída a velká drahota. Připomínky těchto událostí, nejen ve formě válečných hrobů, se dnes nalézají v samotném městě i v blízkých vesnicích.

 

Katastrofy

Ničivé požáry a epidemie patří k historii každého města. Požárům napomáhal fakt, že většina budov byla dřevěná a zástavba uvnitř sevření hradeb byla velmi hustá. V průběhu staletí došlo k několika rozsáhlým požárům, při kterých bylo zničeno buď téměř celé město, nebo jeho významná část. Asi nejhorší byl požár v roce 1572, kdy vyhořelo celé město kromě kostela a čtyř domů. Ani epidemie se nevyhnuly našemu městu. V roce 1582 to byla epidemie moru a později epidemie cholery 1831, 1850 a 1855.

 

Prosperita a rozvoj města

Města se však netýkaly pouze katastrofy spojené s vojenskými konflikty nebo přírodními pohromami. Množství příznivých událostí přispělo k jeho vývoji a prosazování se v regionálním měřítku.

Město bylo především střediskem obchodu a řemesel. Velkou tradici zde mělo hlavně tkalcovství a barvířství, protože odedávna se v okolí pěstoval len. Od konce 18. století sem zvolna proniká bavlna a v 19. století začíná vytlačovat tuto tradiční surovinu. Na konci 18. století, i přes zdejší značně rozvinutá textilní řemesla, se tu příliš neujalo zavádění manufaktur (pozn. 1790 – 1841 J. Schubert přádelna bavlny v Podharti, 1791 František Thim barvírna, tiskárna a sušárna plátna na Hradišťském předměstí). Více se prosadil faktorský systém. Důležitým předpokladem pro rozvoj průmyslu byla stavba železnice (1858), ale také zdokonalení silniční sítě, splavnost Labe, přijatelná vzdálenost uhelných dolů či dostatek pracovních sil.

Textilní průmysl se začal naplno ve městě rozvíjet v 80. letech 19. století, kdy začaly vznikat první textilní továrny (Winternitz a Friedman (1861), Emanuel Bäumelt, Mořic Feldscharek, Julius Busch, atd.).

S průmyslovým rozvojem úzce souvisel i vzrůst počtu obyvatel, stavební rozvoj města a v neposlední řadě i rozvoj společensko-kulturního života města (stavba divadelní budovy, rozvoj spolkové činnosti – divadelní spolek, pěvecké spolky, tělovýchovná jednota Sokol, Okrašlovací spolek atd.). Velká většina těchto spolků existuje dodnes a dále se aktivně podílejí na životě města.

 

Období 1. světové války

Stejně jako většina českých měst byl i Dvůr Králové nad Labem postižen průběhem I. světové války. I zdejší občané byli nuceni se aktivně účastnit bojů. Padlo v ní 130 zdejších rodáků a přes 50 vojáků zůstalo nezvěstných. Na památku jejich oběti byly vybudovány pomníky a památníky nejen přímo ve městě, ale i v přilehlých obcích, odkud vojáci pocházeli.

 

Meziválečné období (období I. republiky)

Po překonání krize způsobené I. světovou válkou dochází v meziválečných letech k rozvoji nejen průmyslu, ale i spolkového a kulturního života města. Stěžejním průmyslem zůstává i nadále textilní odvětví. Pak přišel rok 1929 a s ním světová hospodářská krize, která zasáhla všechny královédvorské podniky. Výrobu bylo nutné omezit nebo úplně zastavit. Nezaměstnanost se představitelé města snažili řešit tzv. nouzovými pracemi. V německých oblastech byla situace horší. Jakmile v sousedním Německu začala po hitlerovském převratu výroba stoupat a nezaměstnanost mizet, začalo v pohraničí růst nacionální hnutí, jehož vyvrcholením byl Mnichov, který pro soudní okres Dvůr Králové znamenal ztrátu 32 obcí z celkem 47. Dvůr Králové se stal hraničním městem bez komunikací, železnice a surovin.  V tomto období (v roce 1933) bylo otevřeno ve Dvoře Králové nad Labem  zcela nové Tyršovo koupaliště.

 

Období 2. světové války

Následovala válečná léta 1939 až 1945, která byla ukončena květnovým povstáním a následným odsunem osob německé národnosti z území královédvorského okresu.

Dle výsledků sčítání lidu v roce 1930 v soudním okresu Dvůr Králové nad Labem žilo 23 666 Čechů a 12 703 Němců. Odsun definitivně změnil národnostní skladbu obyvatel regionu. V první polovině 50. let sídlilo v okrese Dvůr Králové nad Labem celkem 725 Němců. Nepořádali žádné kulturní akce, většinou se podíleli na českých podnicích, nebo se společenského života neúčastnili vůbec.

 

Pokud budete mít chuť na něco jiného než luxusní město, kde vám nebude nic chybět, vydejte se objevit další Corbusierovo proslavené dílo, jímž jedominikánský klášter La Tourette známý svým spartánským pojetím.

STARÝ LYON

Traboules Katedrála Sv. Jana

Starý Lyon si musíte představit jako čtvrť s úzkými uličkami, živými kavárničkami a schovanými pasážemi a hlavně dobře uchovanými středověkými a renesančními domy. Některé jsou opravdu pozoruhodné, zdobené krásnými malbami a ozdobnými věžičkami z období od 15. až 18.století, kdy Lyon vydělával na hedvábném a tiskařském průmyslu.

TRABOULES

Velmi typickým znakem městských domů Starého Lyonu jsou jejich Traboules, což jsou pasáže spojující paralelní ulice skrz labyrint barevných nádvoří často s klenutými stropy a nádhernými spirálovitými schodišti.

Přestože původní účel Traboules není známý, spousta pozdějších pasáží byla zkonstruována kvůlu bezpečné přepravě hedvábí z tkalcovského stavu až do skladišť. Během Druhé Světové války tyto cestičky neocenitelně sloužily jako tok informací a únikové cesty pro ilegální odboj. Velká část Traboules je dnes otevřena pro veřejnost, a to v určité hodiny, především ráno a dopoledne. Prohlídka s průvodcem trvá přibližně dvě hodiny. Určitě stojí za to alespoň jednu Traboule prolézt, pokud chcete jít sami, zajděte si do Office de Tourisme, pro mapy Traboules, abyste věděli, které z nich je možno navštívit bez průvodce.

KATEDRÁLA SV. JANA

Jižní část Starého Lyonu se vyznačuje tím, že zde dominují vysoko se vznášející věže katedrály Sv. Jana.

Protože trvalo více než 300 let postavit tuto nádhernou budovu, mísí se zde románská a gotická architektura. Rozhodně si prohlédněte, jak se jednotlivé styly navzájem prostupují, například v místech, kde se řady a oblouky více zaoblují a ztrácí na špičatosti. Spousta starších vitráží zobrazuje biblické příběhy, některé mnohobarevné vitráže zde nahrazují ty, které zničili nacisti během války a rychlého ústupu v roce 1944.

Vevnitř se každou hodinu mezi polednem a čtvrtou hodinou odpoledne otevírají astronomické hodiny ze 14. století a ohlásí v tomto rozmezí každou hodinu.

FOURVIÈRE A ŘÍMSKÝ LYON

Bazilika Panny Marie z Fourvière Galořímské muzeum Archeologický park Muzeum výtvarných umění

Ze Starého Lyonu vylezte po schodech vedoucích přímo na kopec Fourvière stojící v jádru římského Lyonu. Pak pokračujte nahoru po Chemin de la Rosséserpentinami, které vedou skrz zahrady na promenádu Fourvière. Tam se vám otevřou úžasné výhledy na pamětihodnosti města.

Pokud se na výstup po schodech necítíte, můžete vzít zavděk lanovkou (furniculure).

BAZILIKA PANNY MARIE Z FOURVIÈRE

Během francouzsko-pruské války se obyvatelé Lyonu často modlili k Panence Marii o ochranu, a později vystavěli tuto baziliku na její počest mezi lety 1814 a 1917 . V dnešní době se jedni přou, že bazilika je podobná slonu převrácenému na záda, druzí zastávají názor, že je to pěkně načinčaná sněhová pusinka. Co se této stavbě ale musí nechat: Je zde vskutku ohromující ozdobný a barevný interiér.

Krypta používaná pro mši byla vystavěna a koncipována architektem Pierrem Bosanem tak, aby kontrastovala s vysoko se tyčící bazilikou.

GALOŘÍMSKÉ MUZEUM

Toto muzeum, které obsahuje velkou kolekci zbraní, keramiky, soch, a klenotů, je umístěno ve svahu kopce Fourvière. Návštěvníci, kteří obdivují římskou kulturu, budou nadšení ze čtyř obrovských světlých mozaik a bronzových destiček popsaných lyonským nejoblíbenějším vládcem, císařem Claudiuem. Nadšení vám může ale přivodit i naprosto obyčejný, napůl zlomený hrnec ve tvaru vaječné skořápky.

ARCHEOLOGICKÝ PARK

Nachází se zde dobře obnovený, téměř 2000 let starý, římský amfiteátr, nalezený během vykopávek v kopci Fourvière. Procházka kolem drolících se zdí a renovovaných schodišť divadla umožňuje návštěvníkům prozkoumat římské památky.

Během letních večerů se podívejte na Nuits de Fourvière.

MUZEUM VÝTVARNÝCH UMĚNÍ

Toto vynikající muzeum bere návštěvníky na parádní prohlídku. Naleznete zde archeologické křídlo zobrazující egyptské a římské artefakty, oddělené francouzské křídlo, holandské a španělské umění včetně děl od Picassa, která najdete ve třetím patře na stěnách. Dále je zde překrásná přehlídka soch ve vnitřním nádvoří.

Hlavním námětem je islámské umění a neuvěřitelně velké francouzské, řecké a římské sbírky mincí.

LA CROIX RUSSE A HEDVÁBNÝ PRŮMYSL

Přestože masová výroba hedvábí má dnes základnu někde jinde, Lyon je pyšný na svou historickou dominanci tohoto průmyslu v Evropě. Městská část Croix Rousse obsahuje stále stopy výroby hedvábí ze starých časů. Je to jedině v této čtvrti Lyonu, kde zůstává několik výrobců hedvábí, kteří předvádí svou jemnou ruční práci. Dnes je živí především renovace a replikace vzácných vzorů pro muzeum a zámek.

MUZEUM HISTORIE PLÁTNA

Zajímavá sbírka obsahuje ukázky elitních a slavnostních oděvů z 18. století. Mají zde například ukázku versaileského zimního šatníku Marie Antoinetty.

V jiných expozicích jsou vystaveny zbytky byzantského textilu, čtyři tisíce let stará egyptská tunika a hedvábné záclony podobné vitrážím.

Vstupné do tohoto muzea zahrnuje i vstup do vedlejšího Muzea dekorativního umění nacházejícího se v budově z 18. století.

Plně vybavené pokoje ukazují úžasnou výstavu sady dechberoucích mechanik hodinek, malovaných talířů, stříbra a nábytku od renesance až po současnost.

MUZEUM SOUČASNÉHO UMĚNÍ

Tato prostorná a zábavná mekka moderního umění sídlí ve futuristickém Cité Internationale de Lyon, což je supermoderní komplex s obchody, divadly a hlavním světovým velitelstvím Interpolu.

Muzeum je známo pro své video a high tech instalace a všechny výstavy jsou zde jen dočasné. Dokonce i stěny jsou pokaždé vystavěny znova pro každou instalaci.

INSTITUT BRATRŮ LUMIÈROVÝCH

V tomto muzeu se dozvíte vše o filmu. Kronika muzea Vám poodhalí výzkumy bratrů Lumièrových, kteří vynalezli biograf, tenkrát spíše pohyb snímků, v roce 1895.

Malé muzeum se nachází v jejich rodinné vile a obsahuje opravdu velmi zajímavá fakta, z nich vyplývá i například to, že Ludvík Lumiére vytvořil předchůdce hologramů v roce 1920.

Komplex institutu zároveň obsahuje divadlo filmů s názvem Le Hangar de Premier Film.

 

 

Historie města

Seznámení s historií Trutnova jako věnného města českých královen.

S Trutnovem se v našich dějinách setkáváme v roce 1260, a to prostřednictvím listiny Idíka z Úpy z rodu Švábeniců, která dokládá věnování některých zdejších majetků zderazským křižovníkům. Je zde připomínán špitál v Idíkově nově založeném městě Úpě, což je původní název nynějšího Trutnova. Rod Švábeniců, který někdy kolem roku 1250 založil Trutnov a již dříve začal kolonizovat celé Trutnovsko, si však podržel tyto majetky jen do konce století. Nejpozději roku 1301 kupuje celou oblast včetně Trutnova od Švábeniců král Václav II. Tato oblast se pak stává předmětem mnohých zástav. Postupně je zastavena Janu z Vartenberka, Půtovi z Turgova, slezskému knížeti Jindřichu Javorskému, Petru z Rožmberka a Bolkovi II. Svídnickému. Po smrti Anežky – vdovy po Bolkovi – se Trutnov v roce 1392 opět dostává pod přímou správu panovníka. Tehdy je Václav IV. již podruhé ženat, a to s Žofií Bavorskou.

České královny a královny vdovy již od doby Václava II. disponují příjmy z tzv. věnných měst, kterými byla východočeská města Hradec Králové, Chrudim, Vysoké Mýto, Polička a Jaroměř. Na začátku 14. století je k majetku královen připojen Mělník (v druhé polovině 16. století se věnným městem nakonec stává ještě Nový Bydžov).

Václav IV. v roce 1399 zapisuje trutnovský kraj s městy Trutnovem i Dvorem Králové své manželce Žofii. Ta, ač je Václavovou ženou od konce roku 1389, je korunována až roku 1400 a až od tohoto roku je tedy právně možné počítat Trutnov mezi královská věnná města. Nepochybně ale již nějakou dobu před tímto rokem Žofie a dříve snad i Eliška Pomořanská užívají příjmů z Trutnova.

V této době však na Trutnov doléhá ekonomická a společenská krize a i v Trutnově působí jeden z předchůdců Jana Husa. Je jím zderazský křižovník, významný kazatel a básník Johlín z Vodňan. Od roku 1421 je Trutnov v rukou husitů a na jejich straně město vystupuje i v bitvě u Lipan v roce 1434. Později – na začátku 16. století – se stává městem luteránským.

V roce 1437 se Trutnov dostává do držení královny Barbory Celské – vdovy po Zikmundovi Lucemburském, která dává Trutnov do zástavy Hanušovi Wolfovi z Warnsdorfu. Dále je město zastavováno pánům ze Šumburka, pánům z Lichtemburka a Adamovi Zilvárovi z Pilníkova. Zastavování města, byť byl Trutnov královským věnným městem, ale znamenalo v  praxi poddanskou závislost měšťanů na zástavní vrchnosti. Do boje o trutnovská práva se po roce 1535 postavila na stranu města i královna Anna Jagellonská. Královna Anna pak převzala roku 1544 trutnovské panství a vybavila město novými právy a rozsáhlou samosprávou. Město Trutnov ale mohlo užívat nových práv jen krátce, neboť pro svou účast v povstání proti císaři v roce 1547 tato práva ztratilo a bylo znovu zastaveno – tentokrát Kryštofu z Jeníkova. I s ním pak vedlo město soudní spor, když je nutil složit poddanskou přísahu. Avšak tehdy přesto dochází k významnému ekonomickému růstu města. V Trutnově je vydlážděno náměstí, je zřízen vodovod. V roce 1549 trutnovští staví městský pivovar a roku 1580 město přebírá pod svou zprávu špitál a ostatní majetky zderazských křižovníků ve městě. Před třemi městskými branami vyrůstají v 16. století předměstí a uvnitř hradeb stojí v roce 1548 147 domů. Na konci století se postavení města ještě více upevňuje – v roce 1571 město získává zámek, ovčín, papírnu a dva mlýny. Po roce 1591 sice město zámek a panství ztrácí, ale stává se královským městem. V roce 1599 si rada a obec města Trutnova znovu kupuje panství a důležitá práva a tímto rokem končí jeho dvě stě let stará historie jako věnného města českých královen.

Spolu s výše jmenovanými bývalými královskými věnnými městy je nyní Trutnov členem dobrovolného svazku obcíKrálovská věnná města, jehož aktivity směřují ke společné podpoře rozvoje cestovního ruchu ve všech členských městech, spojených historickými fakty.